Zagadnienia dotyczące edukacji przyrodniczo – ekologicznej i zdrowotnej są zawsze bardzo aktualne i ważne, dlatego należy wprowadzić je do edukacji wczesnoszkolnej, a potem kontynuować i poszerzać. Należy przygotować uczniów do ochrony i kształcenia środowiska, w którym żyją, a także do dbania o zdrowie własne i cudze.
Uczniowie powinni brać aktywny udział w tej działalności, oraz systematycznie wdrażać się do odpowiednich zachowań, które mają wpływ na otaczający nas świat. Musimy uświadamiać im, że człowiek nie może istnieć bez przyrody, a ona natomiast ma swoje prawa, które trzeba szanować. Jeżeli nasi uczniowie już od najmłodszych lat będą zachęcani poprzez różne metody i formy pracy do działań zgodnych z ogólnie przyjętymi celami ochrony i kształtowania środowiska oraz wychowania zdrowotnego, możemy mieć nadzieję, że będzie to mocny fundament przyszłych zachowań, które wynikają z przekonania, że środowisko przyrodnicze to dobro całej ludzkości. Kształtowanie przyszłych nawyków i postaw proekologicznych już od najmłodszych lat będzie procentowało w dalszej edukacji, a nawet życiu tychże młodych ludzi i ich rodzin. W związku z tym, mottem moich działań są słowa hymnu ekologicznego, który ułożyłam samodzielnie: „ ... bo każdy człowiek mały albo duży wie, że przyroda – to las, powietrze, woda”
Poniżej przedstawiam propozycję planu pracy koła Małych Miłośników Przyrody – LOP 2004/2005
Wrzesień :
1. Spotkanie organizacyjne .Podział na grupy warsztatowe. 2. Drzewa w najbliższej okolicy .Oznaczanie za pomocą klucza. 3. Wyznaczanie kierunków świata za pomocą kompasu i znaków przyrody . 4. Rajd pieszy szlakiem turystycznym Barlinka.
Październik - miesiąc ochrony przyrody.
1. Spotkanie z inżynierem nadzoru - specyfika zawodu leśnika 2. Zorganizowanie 3 edycji ogólnoszkolnego konkursu „Poezja w przyrodzie” . 3. Wspólne przygotowanie zabaw i konkursów z okazji miesiąca ochrony przyrody. 4. Warsztaty ozdób z materiałów przyrodniczych . 5. Impreza środowiskowa – jesienne popołudnie z przyrodą .
Listopad:
1. Przygotowanie uczniów do osiemnastej edycji konkursu „ Mój las”. 2. Wyjazd do leśnictwa Okno - zajęcia warsztatowe .Charakterystyka jodły. 3. Gry i zabawy dydaktyczne .Czy znasz te zjawiska przyrodnicze? 4. Szkodliwość palenia dla zdrowia człowieka . 5. Degustacja zdrowej żywności .Dzień walki z MCDonald.
Grudzień:
1. Spotkanie z przedstawicielem koła łowieckiego „Szarak”. Gospodarka leśna w okresie zimy. 2. W jaki sposób możemy pomóc ptakom w okresie zimy ? Zajęcia z ornitologiem. 3. Świerk i jemioła – symbole świąt . Przygotowanie stroików .
Styczeń:
1. Barlinek moje miasto – zajęcia w Towarzystwie Miłośników Barlinka - jako przygotowanie do konkursu powiatowego . 2. Poznanie pani Elżbiety Ligenzy - osobowości Barlinka roku 2003 . 3. Najpiękniejsze miejsca w moim mieście .727 rocznica nadania praw miejskich . 4. Spotkanie z przedstawicielem UmiG Barlinek.
Luty:
1. Udział w akcji na rzecz pomocy zwierzętom. 2. Przygotowanie do kiermaszu kwiatów wiosennych .
Marzec:
1. Znaczenie ruchu dla prawidłowego rozwoju – spotkanie z rehabilitantem . 2. Prawidłowe odżywianie , a zdrowie człowieka .Poznanie naturalnych źródeł witamin . 3. Problemy okresu dojrzewania . 4. Zdrowa żywność co to takiego?
Kwiecień:
1. Rolnictwo ekologiczne , organiczne i biodynamiczne . 2. Przygotowanie konkursów i zadań z okazji Dnia Ziemi. 3. Znaki ekologiczne na opakowaniach przemysłowych i żywnościowych . 4. Porządkujemy las i osiedle w pobliżu szkoły.
Maj:
1. Przygotowanie do wyjazdu na Zieloną Szkołę w Tatrach. 2. Święto Polskiej Niezapominajki .Kiermasz kwiatów balkonowych . Uroczyste obchody święta . 3. Zielona Szkoła - Murzasichle 2005r.
Czerwiec:
1. Przygotowanie wystawy po Zielonej Szkole. 2. Rajd pieszy do źródeł Płoni . 3. Bezpieczeństwo w czasie wakacji . 4. Podsumowanie pracy w roku szkolnym 2004/2005
OPRACOWAŁA : MGR MAŁGORZATA KOZAR |